čtvrtek 27. února 2014

Jenom alum nebo velké ale?... Ammonium alum vs. Potassium alum


Obrázek
Dnes a denně na nás ze všech stran vyskakují úžasně voňavá podpaží, některá vydrží vonět celý den, některá i dva. Vyskakují z televize, z novin, z internetu (a bojme se podívat i pod prkénko na záchodě, kdo nebo co vyskočí tam).


Pokud stejně jako já začínáte u složení kosmetiky bádat a dumat stále déle, tak věřím, že vás vaše badatelská činnost zavedla i do oblasti vyvoňaných podpaží a přírodního luxusu bez chemických lahůdek. Zkoušela jsem jak přírodní krémový deodorant, tak čistě kokosový olej a rovněž jednoho ze zástupců značky Alverde (jak nečekané), ale o tom zase příště.
A o čem, že to bude dnes?
Seznamte se, tohle je pán Kamenec:
Obrázek
Ti, co se už po přírodních deodorantech pídili, určitě kamencem nepřekvapím. Jedná se o bezbarvou, spíše průsvitnou krystalickou látku. Čím je čirejší, tím lépe plní svou funkci. Na trhu se můžete setkat s krystaly, které mají ve složení napsáno buď 100% ammonium alum nebo 100% potassium alum. Možná se někteří z vás už zarazili nad slovíčkem "alum". Chytré hlavičky správně hádají, že má i tento deodorant spojitost s hliníkem. Rozdíl mezi kamencem a běžnými antiperspiranty (obsahující především aluminium chlorohydrate a aluminium zirconium chlorohydrate) by měl být ve velikosti molekul hliníku. U kamence by měly být podstatně větší, a tudíž by neměly projít póry do kůže. Přesto některé zdroje doporučují aplikaci každý druhý den a názory se různí.

Nejčastější varianty:
Ammonium alum, ammonium aluminium sulfate (síran amonno-hlinitý)
Jedná se o syntetickou sloučeninu, která je uměle vytvořená člověkem.
Např. Balea, Sante

Potassium alum, resp. potassium aluminium sulfate (síran draselno-hlinitý)
Přírodní solný krystal, který se nachází v zemské kůře. Vzniká zvětráváním žulových skal v teplém a vlhkém prostředí. V ájurvédě a čínské medicíně se využívá nejen z vnějšku, ale také vnitřně. U někoho však může působit slabě dráždivě.
Např. Tian De, Purity Vision, Urtekram

Ve skutečnosti mi krystaly nepřijdou tak mléčně bílé.


Jak to funguje?
Kamenec neucpává póry, protože jak již bylo napsáno, nejde do hloubky, ale zůstává pouze "na povrchu". Existují dvě varianty použití, lze jej nanést suchý na mokrou pokožku nebo naopak mokrý na suchou. Pokud máčíte přímo kamenec, tak vám bude ubývat rychleji, než když jej používáte přímo na mokrou pokožku. Z počátku nemusí hned zafungovat, ale po delší době používání může vydržet jedno natření po celý den. Ale pozor, kamenec NEZABRAŇUJE pocení, pouze bojuje se zápachem. Jeho aplikací naneseme na pokožku tenkou vrstvu soli, ta ji dezinfikuje a ničí bakterie, které pot rozkládají (žádné bakterie = žádný zápach = pouze čistý pot).
Obrázek

Deo krystal používám již dlouho, ale pořád se mi na mysl vkrádaly pochybnosti, jestli to složení je opravdu v pořádku. Zejména vzhledem k tomu, že jsem jej používala i na hojení pokožky obličeje, čímž se mi složení kamence dostávalo mnohdy i přímo "pod" kůži. Neexistuje však žádná studie, která by poskytla informace o škodlivosti kamence, ale také neexistuje žádná, která potvrzuje jeho bezpečnost. Kamenec je látka rozpustná ve vodě, a protože i my samotní jsme tvoření ze značné části z vody. Je opravdu možné, že hliník tímto způsobem do kůže nepronikne? Jestliže se budeme hliníku vyhýbat, kde to jen půjde (ať už se jedná o hliníkové nádobí nebo o antiperspiranty), je vhodné pak tělo hliníku každodenně vystavovat pomocí kamence? Jeden ze zahraničních zdrojů jako "důkaz" proti používání deo krystalů využívá rozdílu molekulové hmotnosti aluminua chlorohydratu (= 174,45) a kamence (= 27). Nejsem si však jistá, že by hmotnost molekuly byla přímo úměrná její velikosti. Sama nejsem "chemik" (na střední jsem se ji nikdy nesnažila poslouchat, natož pochopit) a tak teď nevím jak s informacemi naložit. Závěr nechávám tedy na vás...

Co si o deo krystalech myslíte Vy a používáte jej či nikoli?

P.S. Hliník, se nejen odstěhoval do Humpolce, ale je to i tak trochu prevít, kterému se přisuzuje zvýšený výskyt rakoviny prsu a rovněž Alzheimerovy choroby. Článek jsem připravovala snad nejdéle ze všech, a to hlavně kvůli tomu, že vody českého internetu mi zpočátku neposkytovaly dostatek informací a s těmi zahraničními jsem to měla na delší dobu.


12 komentářů:

  1. Musím se přiznat, že jsem zatím v rámci deodorantů byla velice nevšímavá. Kolem krystalů jsem chodila, ale zatím nevyzkoušela. Stejně tak jako všechny přírodní deodoranty kolem mě šly obloukem (i když zrovna tohoto bych si měla všímat nejvíce).
    Hezky jsi to ve článku rozebrala, a popsala. A tím mi pomohla usnadnit rozhodování, co si pořídit za deodorant. Uvidíme, jestli si nebudu smrdět :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že ti článek pomohl :) deodorantům se budu určitě ještě věnovat... někdě jsem vyčetla že někteří používaí i magnésium, takže vyhlašuji boj zápachu :-D a půjdu na něj přes přírodu.

      Vymazat
    2. Magnésium? No tak to jsem teda zvědavá. Koho by to napadlo, na co vše se dají tyhle prvky využít.

      Vymazat
    3. Musím o tom "vypátrat" víc :-D

      Vymazat
  2. Tak o tomhle moc nevím.. Vyzkoušela jsem přírodní deodorant od Lush, ale po odzkoušení z rozdrobených kousků jsem se rozhodla jej prodat nebo vyměnit na Votocvohoz.. No a to právě proto, že nezabraňuje pocení, ale jen zápachu - takže jsem celá mokrá ale voním po citronech :D No a to mi vůbec nestačí
    (Kdyby někoho zajímal, tak http://www.votocvohoz.cz/zeny/pece-o-telo-kosmetika/3616389-lush-deodorant-teo)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mi vadí zejména ten zápach :-D

      Vymazat
  3. Děkuju za článek, relevantní informace, dočetla jsem do posledního písmenka:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mě moc těší, že je stále k užitku :)

      Vymazat
  4. Děkuji za Váš zajímavý článek. Mám úplně stejné otázky jako Vy. :)Našla jsem články, které píšou, že není hliník jako hliník. Ale jak můžeme vědět, který je pro nás neškodlivý?... Doufám, že na to nějaký chemik přijde. :)
    PS: S kamencem od Balei to mám opačně, třeba půl dne se nepotím (což je u mne zázrak, jakékoli jiné deodoranty a antiperspiranty mi nefungovaly ani po jednu hodinu), ale po určité době cítím mírný zápach.

    OdpovědětVymazat
  5. Ja som teraz pozerala zlozenie Sante - a pisu, ze to je Potassium alum...tak zmenili to casom alebo ako?

    OdpovědětVymazat
  6. Jen malá poznámka: Ammonium alum není vždy vyráběn uměle, v přírodě se vyskytuje jako minerál Tschermigite. Jestli je deodorant přírodní krystal nebo uměle vyrobený "slepenec" se pozná podle čirosti - přírodní je vždy čirý. A ta "molekulová" hmotnost, přesněji molární hmotnost udává hmotnost jednotkového látkového množství dané látky (tedy hmotnost 1 molu). Laicky zjednodušeno: něco jako hustota látky. Z toho vyplývá, že nižší molární hmotnost kamence znamená, že je méně hustý, na 1 mol je méně molekul a tudíž, že molekuly jsou VĚTŠÍ. Takže je to argument PODPORUJÍCÍ používání kamence.

    OdpovědětVymazat
  7. Děkuji za rozepsání se ohledně Kamence. Hodně jste mi pomohla.
    A vrátím se raději ke šťávě z citrónu... sice po depilaci trošičku pálí, ale je to jen a jen citron. Doporučuji.

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...