pátek 10. ledna 2014

Myslivec myslí, že mydlář mydlí...

Obrázek
... myš mejdlem! .)

Všechno to začalo tím, že jsem objevila kouzlo přírodního olivového mýdla, o kterém jsem už psala ZDE. A tak jsem se začala poohlížet po dalším možnostech, které tenhle rybníček plný mydlinek nabízí.


Spoustu věcí a plánu dost často odkládám, ale když se pro něco opravdu nadchnu, tak není zbytí a vzhám se střemhlav. Výroba mýdla mi v hlavě už chvíli seděla, ale nikdy jsem se o něj nijak více nezajímala, ale po přečtení Moderné Alchymistky (její blog jsem zmiňovala již minule) jsem hned zajela do obchodu pro pár důležitých věcí.

Co budeme potřebovat?
800g olivového oleje
200g kokosového oleje
380g destilované vody
139g hydroxidu sodného (NaOH)
+ sušené bylinky, vonná esence
+ skleněná sklenice a stará vařečka na míchání roztoku NaOH
+ hrnec na mýdlovou směs
+ mixér

Přípravy na výrobu nejsou nijak složité, POKUD máte doma kuchyňskou digitální váhu. A ne jako já "gram váhu" do 200g ;-) S tou se totiž proces výroby o něco protáhl. Předem předesílám, že se jedná o výrobu za studena, která se mě osobně líbí o něco více. I přes snadnou přípravu je potřeba dát si POZOR! na:
Přípravu roztoku NaOH - při jeho přípravě je důležité dbát na bezpečností pravidla, která není radno podceňovat. Doporučuji jak ochranné rukavice, tak ochranné brýle! Když máme přesně odměřeno a naváženo, tak můžeme začít a pomalu sypat NaOH do nádoby s vodou (NIKDY NE NAOPAK!) a mícháme dokud se nám NaOH nerozpustí. Roztoh se sám zahřívá až na 90°C, tímto procesem vylučuje výpary, které rozhodně není dobré dýchat, proto pracujte při otevřeném okně a nebo ještě lépe míchejte roztok venku na čerstvém vzduchu. Vzhledem k teplotě, které roztok dosahuje, je dobré jej přikryt víčkem (neškroubovat!) a teď už jen čekáme než nám jeho teplota klesne na přijatelných 27-37°C.

Obrázek - Moderná Alchymistka

Po vychladnutí roztoku můžeme směle pokračovat, resp. smíchat vše co máme. Kokosový olej zahřejeme na mírnou teplotu, aby nám povolil a smícháme jej s olivovým olejem. Do smíchaných olejů pak můžeme vmíchávat i připravený roztok NaOH a na řadu přichází mixer. Směs olejů a roztoku mixujeme do té doby než uvidíme, že se nám za mixérem dělá tzv. stopa. Tímto je proces mýdlové hmoty u konce. Pokud však chcete mít mýdlo k obrazu svému, tak do vymixované hmoty můžeme vmíchat vonou esenci nebo sušené bylinky. V mém případě se jedná o sušenou levanduli.

Obrázek - Moderná Alchymistka

Tip: před tvorbou roztoku je vhodné si v destilované vodě rozpustit 2 čajové lžičky cukru a 1 polévkovou lžíci soli (to by mělo zabránit slizovatění a také podpořit pěnění).

Pozn. Omlouvám se, že nemám vlastní obrázky, ale nějak jsem v té "rychlosti" zapomněla na vlastní foťák, a tak pro představu využívám obrázků, které patří Moderné Alchymistce.

Jako poslední už pak stačí jen mýdlovou směs vylít do formy. Já jsem použila plech, který jsem si vyložila papírem na pečení. Po 24 hodinách je směs vyschlá natolik, že se dá rozkrát na menší díly, ty pak rozestavíme tak, aby mohly krásně proschnout a vysušit se - nejlépe 2-3 týdny.

A zde je můj vlastní výtvor. Na prvním pokus jsem s ním opravdu spokojená. Mydlivost je opravdu na jedničku, při tření namydlených ruk vzniká krásná bohatá pěna, že tohle mýdlo bude mým společníkem i při holení nohou :-D Jen pozor na to, kde mýdlo necháte, aby se vám nezačalo rozpadat a měknout, je dobré jej dát na mýdlenku.



Na závěr je asi jasné, že všem opět doporučuji blog Moderná Alchymistka, který je pro mě plný inspirace.

A co vy a domácí a přírodní mýdla? Vyrábíte? Kupujete? A nebo mýdla vůbec nevyhledáváte?


20 komentářů:

  1. Taky jsem vyráběla podle receptu z téhle stránky a zatím čekám až se mi mýdla "uleží". Už se na ně hrozně těším.Hrozně mě to začalo bavit, už jsem vytvořila 2 várky a těším se na další. Tenhle recept bych mohla vyzkoušet příště.
    Mýdla se ti moc povedla, až někde seženu sušenou levanduli, tak jí tam taky přidám. Zatím jsem dávala jen ovesné vločky pro peeling :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky mě to naprosto nadchlo. Příště se chci vrhnout na mýdlo s mlékem nebo syrovátkou. A taky jsem přemýšlela, že si nasuším nastrouhanou (chemicky neošetřenou) pomerančovou kůru...

      Vymazat
    2. Taky přemýšlím, co ještě vymyslet na ozdobu. Na ekokoze bych si chtěla objednat zlatou miku a další barvy a nějaké vůně, které normálně neseženu. No vymýšlím pořád něco nového, je to hodně návyková záležitost :D

      Vymazat
    3. Zlatá mika není špatnej nápad, díky za tip ;-)

      Vymazat
  2. Jsi dobrá, že si se do toho pustila. Taky mě to láká, ale v současných podmínkách (malá kuchyň, malé děti) nemám odvahu:-) Já mám taky ráda olivová mýdla a skvělá nabízí třeba na Fleru Čarovný mlýn.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je pravda, že s malými dětmi je to dost riskantní vzhledem k manipulaci s roztokem NaOH, ale pokud by si měla někdy "prázdné" pole působnosti, tak to za to kuchtění stojí. Olivová mýdla jsou opravdu fajn, já mám ráda, to na které se odkazuji nahoře v článku. Je jako jedno z mála děláno z nerafinovaného oleje :)

      Vymazat
  3. Hezky jsi fakt dobrá, klobouk dolů!

    OdpovědětVymazat
  4. Super vidím Katuš, že už taky "vaříš" :-). Já zatím mýdla nevařím, ale moje kamarádka ano a luxusní a její inspirace je taky Alchymistka mimo jiné....mýdlíčko vypadá krásně. Já mám právě ráda, když se do mýdla dává i bambucké máslo a takové dobroty a není pak tak tvrdé "jak beton" jako z obchodu a hlavně nevysušuje...Tak ať se Ti výroba dál daří!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Téda to je nápad, to bambucké máslo... :)

      Vymazat
  5. Tak to je supeeer, díky za tip :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A určitě tě to bude i bavit :)

      Vymazat
    2. Jj, jen mít trochu víc času a pustím se do toho.. navíc na tom blogu "alchymistky" jsem našla i sprchové želé, bomby do koupele a plno takových věcí, že to prostě budu muset někdy všechno vyzkoušet :3

      Vymazat
    3. Je to skvělá inspirace :) a čas nesmíš hledat, prostě jednou jak je pár minut tak se do toho člověk musí vrhnout jinak se čas nenajde :) sama to znám, pořád mám času méně než potřebuji :)

      Vymazat
  6. Moc se mi libí! Jsi šikovná, že ses do toho pustila, je to skvělý nápad!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A ten pocit, když se s ním člověk myje, to je nádhera :)

      Vymazat
  7. Já už několikrát koukala na recept, ale vždycky si řeknu, že to zkusím jindy :-D zatím bylo jindy nikdy, ale kupuji domů taky ručně vyráběná.. Doufám, že do léta se do toho pustím a pak budu všechny obdarovávat a všichni budou mít obrovskou radost :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to taky odkládala, ale pak jsem začala "kulinařit" s balzámem na rty a už si umím ten čas najít. Stojí to za to, nejen že člověka těší ta výroba a že to funguje, ale potom je radost poslouchat od obdarovaných, že se jim to líbí :)

      Vymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...